Days are numbered

Dagens namnsdagsbarn är jag själv. Du hävdar Nadja eller Tanja. Jag hävdar att Lilja Forever-febern är borta sedan länge o att dessa namn är så gott som utvisade från Sverige. 

Ibland tar jag dagen som den kommer. Något sånär. Förutom när barn eller fru eller arbete avgör åt mig.

Medellivvslängden i Sverige ligger runt 80 år idag. För de som är något så när friska o inte blandar in sig i olyckor eller tar sitt eget liv, bör nämnas.

Jag har alltså ungefär 46 år kvar att leva. Det gör ungefär, oräknat skottår eftersom jag inte är matematiker, 16790 dagar.

I nitton år till har jag barn hemmaboende. Det gör 9855 dagar vid liv utan att hemmet är som ett stökigt hotell med sjungande väggar o dörrar där jag står för frukosten o middagen.

Arbetet kommer att stjäla 7440 av dessa dagar. Om inte min gamla lärare får rätt o jag någon gång blir en arbetslös alkoholiserad luffare.

Efter pension är jag tilldelad 5475 dagar kvar att leva. Egentligen inte fullt ut, för jag har ett katastrofalt pensionssparande som jag ständigt glömmer att se över. Borde väl dessutom lägga till att detta antal dagar gäller oss alla som arbetar till 65 års ålder o går o dör vid 80.

Sammantaget med barnfria helger fram till pension blir det 6975 dagar. Som bara är mina att göra vad jag vill med. Att ta som de kommer.

Tanken är svindlande. Lite oroväckande, faktiskt.

Jag får skaffa en hobby helt enkelt. I alla fall framöver.

Dessutom är jag glad att jag har Nalle, för det är rätt trist att kunna räkna ned tills livet tar slut.

(O samtidigt veta att jag bilpendlar tio mil i rusningstrafik varje dag, misslyckas med att sluta röka o börja motionera o dessutom har barn som spelar EMD på ständig repeat hemma hos mig.  Om jag dör imorgon, spela Mingus, Willard Grant Conspiracy o Tom Waits på min begravning. Högst en låt av EMD - Baby bye bye, kanske?)


Kommentarer
Postat av: Gardenlife

Vad fint du sammanfattat livet...eller ja...det som är kvar av det... har inte lika mycket tid kvar som du...är tio år äldre... ; ))

/Janne

2009-04-08 @ 14:35:18
URL: http://gardenlife.blogg.se/
Postat av: kaya

underbara människa! men vad får dig att tro att du får bestämma själv vad du ska göra de där 6975 dagarna? du kommer fortfarande vara gift med mig! puss

2009-04-08 @ 14:37:48
Postat av: Chiman

ett av de bästa inläggen hittills, alltid kul att räkna dagar!

2009-04-08 @ 15:56:35
Postat av: Andreas

Kaya: den som leder flocken bestämmer, så är det väl sagt?



Janne: Det förlänger livet att vårda sin trädgård, du kommer överleva mig med råge! Det är givetvis inte någon tävling, men i alla fall.

2009-04-08 @ 15:59:53
URL: http://watchtower.org
Postat av: Andreas

Chiman! O vad kul att du dyker upp här igen! Jag ska försöka bättra mig o räkna mer i framtiden. Hoppas allt är bra med dig annars o att vi ses snart igen!

Postat av: Chiman

Ja gör det, men man inser att dagarna är rätt få när man räknar!



Allt är fint här. Hoppas allt är bra med dig med och att vi ses snart igen, tills dess njut av våren och fjärilarna!

2009-04-08 @ 23:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0