Vem är Benny o vem är Frida?

Ett känt uttalande från någon jag inte riktigt minns. Det kan vara Agneta, det kan vara Björn. Jag har fortfarande inte lärt mig att skilja på dem. 

"Alla måste ligga med alla, annars kan man inte ha en popgrupp."

Det kan också vara någon annan som sagt. Det behöver inte ens vara sant. 

Vi människor, små människor, har många föreställningar om hur saker o ting ska vara. Ofta finns det en sund eller i alla fall vettig förklaring till varför vi gör eller inte gör på något viss sätt. Eller åtminstone ska göra på ett visst sätt. 

Men lika ofta vete fan.

Det finns ju inget facit till hur man ska vara som förälder. Det kom aldrig en bok på posten. Min egen mor eller far är inte alltid till någon hjälp.

Vi leker finn fem fel:

Idag satt jag i bastun med två av mina söner. Vi drack varsin öl o smaskade på ölkorv. Min äldste son var fånigt intresserad av sina tatueringar. Den andra var märkligt intresserad av att man kunde se grannen genom en liten ventilationslucka. Jag häller på vatten några gånger för att få upp temperaturen. Till slut ber barnen mig att ta det lugnt. Det går någon minut o de dricker öl för att kyla bort ångan ur halsen. Den äldsta stannar med blicken på sin öl när han är klar. Får han hälla lite öl över agregatet? Tja, gör så. Vad händer då? Vet ej, prova. Han provar med spänd min. Strax doftar det starkt o ljuvligt av nybakt bröd. Mmm. Vi ler alla mot varandra, av någon slags hemlig överenskommelse av avspänd busighet. Mmm. Får han hälla igen? Nej, det får han inte. Ok.

Han frågar inte. Det är tur för jag har inget svar. Varför skulle han inte få hälla mer öl över agregatet? Det doftade ljuvligt o gjorde ingen skada. Men ibland gör vi bara så. Vi sätter regler för oss själva, andra o varandra. Regler som man ska följa trots att det inte finns någon egentlig vits med det. Hur ska man kunna lära barnen sådant? Var finns facit över dessa regler som inte kan besvaras tydligt när någon ifrågasätter dem o säger "Varför?"

Mamma Mia!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0