Pilot, pilot what's that girl doing there...who's driving this jetplane now? Well I don´t know, does it look like I could know that from down here? Oh but I thought that... If I would have cared, wouldn´t I have beeped you to ask for your opinion? Yes, bu

Har du, liksom jag, varit på besök i en arbetsgrupp dit du, åtminstone inte än, tillhör? Blivit lotsad genom ansikten, allvarliga, leende, frånvarande eller intresserade. Du blir lotsad av en medelålders kvinna. Får ett tjenare över en kaffekopp, ett hej bakifrån o en blick över en dator. Strax får du veta att det är dags för fika eftersom klockan snart är 09.30. Kvinnan som lotsar dig vänder sig till en odefinierbar gruppering av kollegor o säger någonting i stil med "nu, latmaskar, är det er högtidsstund". Sedan med ett låtsat ursäktande leende mot dig; "Oj, förlåt. Du ska veta som ny här, att vi har högt i tak här, vi har ganska grova skämt. Det är inte alltid lätt att vara ny här. Vi kan vara ganska grova mot varandra, vi har en sån jargong här på arbetsplatsen." Sedan, för att bekräfta sig själv, vänder hon sig mot kollegorna ånyo (love at first sight - jag har aldrig skrivit ordet förut, såvitt jag vet, men damn, vad trevligt det var): Nu får vi tänka på att Andreas är här idag, så du Sven behöver inte prata om din dotters näspiercing idag, för vi vill ju inte att Andreas ska bli rädd redan första dagen. osv. Någon kommer prata om hur han parkerat så att han borde fått böter, men genom stor list lyckades undkomma detta. Någon annan om hur hon köper köttfärs på Coop trots att det är mycket billigare på ICA Maxi - alla förstår detta o flinar som åt en hemlighet.

Tyst blir det först när någon råkar nämna något om att den unga kvinnan som ännu inte har barn kanske "har något nattgammalt i magen." Då blir det tyst i femton sekunder innan den första personen reser sig med ett harklande. Oj, vad tiden går, det är dags att börja ta sig själv på allvar igen. Ungefär där brukar jag rycka tant i armen o försiktigt undra om jag får gå hem nu.

En annan sjävbeskrivning är flickan (Jag har aldrig varit med om en pojke som sagt samma sak. De finns givetvis.) som uppger sig vara helt tokig o galen. Hon menar aldrig på det destruktiva o i någon mån intressanta sättet. Hon menar på det roliga o charmanta sättet har jag förstått det som. Typ som att börja dansa redan innan hon är full. Jag har ärligt talat aldrig lyckats uppfatta närmare än så. För jag har slutat bry mig efter ordet galen. Jag brukar försöka sova eller hitta nya bekanta.

När jag satte mig ner för att skriva var jag även inne på folk som verkligen brinner för någonting. De skulle vara min tredje punkt. Men uppenbarligen brinner jag inte längre för ämnet. Det tråkade ut mig halvvägs o det var bara på rutin jag fortsatte.

Världen är i alla fall härlig. Liksom livet. Dagens namn kan väl få vara Mahatma?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0